22.09.2022
Autor: Joanna

Intel ze świetną inicjatywą. Zachęca dziewczynki do zainteresowania się informatyką

Nie ma co ukrywać - świat komputerów jest głównie męski. Jak zachęcić nasze otoczenia do zmiany tego spojrzenia? Intel ma praktyczny pomysł, z którego skorzystają najmłodsi oraz przedszkola.

Intel ze świetną inicjatywą. Zachęca dziewczynki do zainteresowania się informatyką

Policzcie wśród swoich znajomych, ilu z nich jest informatykami. Ile osób zajmuje się programowaniem? Albo zarządzaniem bazami danych? A teraz podzielcie te grupy według płci i wyjdzie wam, że jeden z najnowocześniejszych, kulturowo przedstawianych jako atrakcyjny zawodów jest jednocześnie tym, w którym kobiety stanowią mniejszość. Według danych Eurostatu w Polsce kobiety stanowią raptem 15,5 procent wszystkich osób zatrudnionych w branży IT, co daje nam 24 miejsce w całej Unii Europejskiej.

Co jest tego powodem? Na pewno nie różnice w sile fizycznej czy ogólnej wytrzymałości, która warunkuje podział drużyn sportowych na żeńskie i męskie. Nie jest to też wynik stereotypowego myślenia, że mężczyźni mają skłonność do skupienia się na jednym problemie, podczas gdy kobiety ogarniają umysłem kilka spraw naraz.

Jednym z powodów jest wychowanie i wczesnoszkolna edukacja. Dziewczynki nie są zachęcane do pracy przy komputerze i bardzo wcześnie uczą się, że istnieje podział na zawody tylko dla mężczyzn lub tylko dla kobiet. Zauważyły to założycielki Fundacji IT Girls, Wioletta i Adrianna Klimczak, wie o tym też Intel. Dlatego dzięki współpracy obu tych podmiotów powstała kampania społeczna obejmującą właśnie dzieci w wieku od 6 lat.

Ambasadorka kampanii, Janina Bąk.

Inicjatywa nazywa się „Intel Aktualizuje Bajki”. Jest to aktualizacja dosłownie i w przenośni, ponieważ chodzi o przepisanie klasycznych bajek (takich jak Jaś i Małgosia, Kopciuszek czy Roszpunka) w ten sposób, by stanowiły one inspirację do rozwijania pasji w świecie nowych technologii. Historie w unowocześnionej postaci zostały przedstawione podczas pilotażowych lekcji przeprowadzonych w placówkach w Trójmieście i Warszawie (w planach są też inne miasta).

Ze strony Fundacji IT Girls można pobrać bajki w wersji elektronicznej oraz w formie audiobooków. Znajdują się tam również gotowe scenariusze lekcji dla nauczycieli i rodziców.  Fizyczne wersje bajek trafią do przedszkoli, które wzięły udział w kampanii, ale będzie je też można kupić. Cały zysk ze sprzedaży jest przeznaczony na wsparcie Fundacji IT Girls.

Szkoły i przedszkola mogą zgłaszać się do darmowych lekcji pilotażowych, do czego gorąco zachęcam!

 

Ambasadorką kampanii została Janina Bąk, edukatorka prowadząca bloga „Janina Daily”, która użyczyła głosu w spocie reklamowym kampanii.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.