90 lat firmy LEGO! Rozmawiamy z Beatą Kucejko, dyrektorką marketingu LEGO na Polskę, Ukrainę i kraje bałtyckie
Które zestawy LEGO® są najpopularniejsze? Jak marka LEGO weszła w świat cyfryzacji i czemu dorośli zaczęli kupować zestawy dla siebie? Odpowiedzi na te tematy postanowiliśmy zasięgnąć "u źródła".
Na CD-Action Family opisywaliśmy już zestawy z serii LEGO Super Mario, pokazaliśmy zdjęcie z otwarcia sklepu z klockami LEGO w Gdańsku, wybraliśmy się do Legolandu czy opisaliśmy najlepsze gry wideo z serii LEGO. Postanowiliśmy, że czas dowiedzieć się więcej o uwielbianych przez miliony klockach u źródła. Na nasze pytania odpowiada Beata Kucejko.
Dla wiernych fanów
W 2022 firma LEGO obchodzi swoje 90 urodziny. Wszystkiego najlepszego! Jakie uroczystości towarzyszą tej okrągłej rocznicy?
Bardzo dziękujemy za życzenia. Każda rocznica jest dla nas wyjątkową okazją do spojrzenia na rozwój firmy, jej historię, a także do podsumowań i retrospekcji. W ramach obchodów 90-lecia istnienia marki sięgnęliśmy do naszych archiwów i w ramach serii LEGO Icons wskrzesiliśmy dwa kultowe zestawy z przeszłości. Decyzję, które z dawnych projektów zostaną ponownie skonstruowane, podjęli nasi fani w ramach platformy LEGO Ideas. To miejsce, w którym wszyscy zajmujący się projektowaniem modeli LEGO mogą dzielić się swoimi ciekawymi pomysłami, a także podziwiać konstrukcje innych miłośników LEGO i wymieniać się swoimi poglądami.
Wygranymi propozycjami okazał się Zamek rycerzy herbu Lew (10305), wzorowany na m.in. na Kings’s Castle z 1984 roku, oraz Galaktyczny odkrywca, będący wiernym odtworzeniem samolotu NASA Galaxy Explorer (10497) z roku 1979. Oprócz produktowych niespodzianek na naszych fanów czekają wyzwania konstruktorskie, gry interaktywne, alternatywne instrukcje składania, ekskluzywne nagrody VIP i wiele więcej. Zapraszamy na naszą stronę internetową, gdzie udostępniamy informacje o szeregu aktywności organizowanych w ramach 90-lecia marki LEGO dla naszej wspaniałej społeczności.
Niedawno odbyło się wielkie, sieciowe wydarzenie LEGO CON, czyli wirtualny konwent dla fanów klocków LEGO. Jakie dla Pani były najciekawsze nowości? Czy możemy liczyć na kolejne konwenty w tym albo przyszłym roku?
Po sukcesie zeszłorocznej, pierwszej edycji event LEGO CON odbył się w tym roku po raz drugi i przyciągnął przed ekrany komputerów oraz telefonów rzesze widzów z całego świata. Osobiście byłam ciekawa materiałów zza kulis powstawania klocków LEGO, miejsc, do których zwykle niewiele osób ma wstęp. Poza tym przedstawiono także projektantów oraz pokazano wiele nowości produktowych, w tym zestaw z serii Minecraft, Lochy szkieletów (21189), oraz propozycje dla fanów serii filmowej Marvela czy Gwiezdnych Wojen. Ważnym elementem LEGO CON jest pobudzenie kreatywności wśród widzów, dlatego staramy się wraz z konstruktorami wymyślać coraz to nowsze i ciekawsze rozgrywki oraz challenge związane z budowaniem. Naszą ambicją jest, aby LEGO CON stał się cyklicznym wydarzeniem, które będzie przyciągać kolejnych fanów klocków.
Najpopularniejsze zestawy LEGO
Klocki LEGO doczekały się mnóstwa serii. Które cieszą się obecnie największą popularnością i w ramach której serii w 2022 ukazuje się najwięcej nowych zestawów?
Cieszy nas fakt, że obecnie oferta zestawów LEGO jest tak wszechstronna i każdy znajdzie w niej coś dla siebie. Dzieci mają ogromny wybór zestawów, które pomogą rozwijać ich pasje, niezależnie czy są wielbicielami zwierząt, sportu czy samochodów. Niezmiennie kultowymi klockami są te z linii LEGO City, LEGO Friends czy LEGO DUPLO. To po nie najczęściej sięgają rodzice, którzy chcą wspomóc rozwój zdolności motorycznych dzieci, kreatywności, umiejętności rozwiązywania problemów, czy także, aby uczyć dzieci o różnorodności i empatii oraz spędzić z nimi więcej czasu. Jak wynika z tegorocznej edycji badania LEGO „Play Well” już ponad 4 na 5 rodziców wskazało konkretnie na zabawę klockami LEGO, jako tą, dzięki której rodzinny czas staje się lepszy i podczas której więzi rodzinne są umacniane.
Fani klocków LEGO są na całym świecie. Czy może nam Pani zdradzić, jakie zestawy i serie najbardziej lubią Polacy?
Jak wspomniałam wcześniej, zestawy z serii LEGO City, LEGO Friends oraz LEGO DUPLO to niekwestionowane klasyki naszej marki, a rzesza ich fanów stale się rozrasta. Trudno wskazać na jednoznacznych faworytów, ponieważ jest to bardzo płynne i w dużej mierze zależy już od dzieci.
Klocki LEGO w XXI wieku
Firma LEGO od dawna wchodzi w nowe technologie. Mamy rozszerzoną rzeczywistość, interaktywną figurkę LEGO Super Mario czy aplikacje. Jakie atrakcje pod tym względem czekają na nas w 2023 roku i w późniejszych latach?
To prawda, coraz szerzej wykorzystujemy nowe technologie. Niosą one bowiem duży potencjał do rozwoju nowoczesnych form zabawy i edukacji, a poza tym są chętnie wybierane przez naszych odbiorców. W Grupie LEGO chcemy, aby nasze zabawki odpowiadały zarówno na nowe potrzeby młodego pokolenia, jak i dawały rodzicom poczucie bezpieczeństwa ich dzieci. Wśród naszych projektów, wspierających kreatywną hybrydową zabawę, warto wspomnieć o naszych aplikacjach – Digital Building Instructions oraz LEGO Life. Tę pierwszą pobrano 9,6 miliona razy w ciągu ostatniego roku, drugą od czasu premiery w 2018 roku ściągnęło aż 33 mln użytkowników.
Naszym priorytetem jest zapewnienie ochrony przed zagrożeniami płynącymi z cyfrowego świata i edukowanie w zakresie korzystania z technologii najmłodszych. Z tego właśnie powodu w aplikacji LEGO Life pojawił się Kapitan Bezpieczeństwo — postać, która uczy dzieci, jak bezpiecznie udostępniać, komentować i nawiązywać znajomości. Na pewno nie poprzestaniemy na tych projektach i nadal będziemy korzystać z niewyczerpanych źródeł inspiracji tkwiących w świecie wirtualnym, tym bardziej że nasze interaktywne propozycje z serii LEGO Super Mario spotkały się z wielkim entuzjazmem zarówno młodych, jak i starszych fanów marki.
W odpowiedzi na pozytywne przyjęcie postanowiliśmy rozszerzyć wspomnianą serię o nowe zestawy i dodatkową figurkę. Księżniczka Peach posiada wiele nowoczesnych funkcjonalności, w tym czujnik kolorów, ekran LCD, na którym natychmiast pokazuje różne reakcje na ruch oraz głośnik, który odtwarza kultowe odgłosy i muzykę znanych z gier wideo Super Mario. W ten sposób świat wirtualny będzie mógł częściowo zostać przeniesiony do realnego, stwarzając budującym jeszcze więcej możliwości kreatywnej zabawy.
Jakie są jeszcze inne, ciekawe inicjatywy firmy LEGO, które wychodzą poza świat klocków?
Obecnie świat wirtualny przenika coraz więcej sfer naszego życia. W Grupie LEGO nie odseparowujemy się od możliwości cyfrowych, a wręcz przeciwnie, znajdujemy takie rozwiązania, które łączą tradycyjną zabawę klockami LEGO z nowymi technologiami. To przyświeca naszej koncepcji „Fluid play”, dzięki której dwie formy zabawy przenikają się wzajemnie i tworzą nową wartość. Innowacyjnym krokiem ku jej realizacji jest wspomniana wcześniej seria LEGO Super Mario. Figurka głównego bohatera popularnej gry, ma wbudowany czujnik ruchu, dzięki czemu może wchodzić w interakcje z trasami stworzonymi z klocków LEGO. Do zestawu została specjalnie zaprojektowana aplikacja, która urozmaica zabawę i ułatwia budowanie modeli. Budujący znajdą w niej także sugestie dotyczące kreatywnych sposobów na zabawę i budowanie, przestrzeń do wymiany pomysłami z innymi za specjalnie stworzonym forum.
Cały czas dążymy do tego, aby inspirować do zabawy w świecie realnym. Nasze nowe rozwiązania mają zachęcić dzieci, które na co dzień bardzo często swój wolny czas poświęcają na gry online czy komunikację z rówieśnikami za pośrednictwem platform społecznościowych – do fizycznej zabawy. Ta, co potwierdzają naukowcy i eksperci od edukacji, przynosi bowiem najwięcej korzyści. Nasze ostatnie badanie LEGO „Play Well”, pokazało, że najmłodsi spędzają przed ekranami 11 i pół godziny tygodniowo, czyli mniej więcej tyle, ile spędzają na odrabianiu prac domowych. Ten czas może być wykorzystany na kreatywną zabawę, do której zachęcamy, coraz częściej korzystając z nowych narzędzi i docierając tam, gdzie najchętniej przebywają dzieci i młodzi.
Nie tylko dla dzieci
Coraz więcej mamy zestawów LEGO przeznaczonych dla dorosłych – kwiaty, obrazy, wieżowce, samochody, modele Star Wars. Skąd ta popularność klocków wśród osób, które mają już pracę, rodzinę czy dzieci?
Współcześni dorośli często wspominają budowanie z klocków LEGO jako jedną z ulubionych form zabawy w dzieciństwie. Wcześniej część dorosłych fanów sięgało po zestawy LEGO Technic dla nastolatków – to była dla nich nostalgiczna ucieczka po ciężkim dniu pracy. Kilka lat temu stworzyliśmy zestawy oznaczone „18+” i szybko okazało się, że to jest to coś, czego konsumenci potrzebowali. Budowanie z klocków wpisuje się w koncepcję „mindfulness” – jest dobrym sposobem na odstresowanie się i relaks. Coraz więcej osób sięga po nasze produkty właśnie w tym celu.
Oferta dla dorosłych opiera się głównie na pasjach, takich kwiaty, sztuka, architektura czy motoryzacja. W naszej portfolio znajdują się obecnie modele kultowych samochodów Lamborghini czy Ferrari, ale także propozycje dla miłośników podróży i architektury z LEGO Architecture czy roślin z kolekcji LEGO Botanical. Wybór jest szeroki, podobnie jak i możliwości późniejszego wykorzystania. Wiele z naszych zestawów może stać się elementem wystroju wnętrz, mam na myśli m.in. nasz najnowszy produkt LEGO Gwieździsta noc Vincenta van Gogha (21333), inspirowany najsławniejszym obrazem holenderskiego impresjonisty. Każdy znajdzie coś dla siebie.
Czego możemy spodziewać się jeszcze w 2022 roku? Jakie nowe zestawy, figurki czy elementy zobaczymy w sklepach późnym latem, jesienią i przed Gwiazdką?
Nie możemy zdradzać zbyt wiele, ale na pewno z okazji świąt przygotujemy zestawy, które pozwolą jeszcze lepiej poczuć magię tego wyjątkowego czasu. Zachęcamy do śledzenia naszej strony internetowej, gdzie na bieżąco będziemy udostępniać informacje o zbliżających się premierach i nowościach.